Lieve lezers,

Yoga leert je te luisteren naar je lichaam, hierdoor weet je beter wat het nodig heeft en ben je in staat om gecontroleerd en veilig te bewegen

Het beoefenen van yoga is blessuregevoelig……Een vaak gehoord statement.

Maar is dat echt zo of is het ongecontroleerd bewegen een risico?

In deze blog wil ik graag ingaan op het veilig beoefenen van yoga.Voor elke vorm van bewegen, en dat gaat dus ook op voor yoga, geldt:

                       doe het veilig en ga niet over je grenzen heen.

Hoe weet je dat je yogales veilig is?

Hoe voorkom je dan dat je niet over je grenzen heengaat en hoe blijf je binnen je eigen grenzen?

Om hier aan te voldoen zijn er twee dingen belangrijk: jouw kennis van de techniek en de kennis van je eigen lichaam. Heel belangrijk is het ook om lessen te volgen bij een docent die weet waar hij of zij over praat. Die weet hoe een yogahouding in elkaar zit en welke spier of spiergroep je belast en die weet en je leert bewust, gecontroleerd te bewegen. Het is ook van belang om te weten waar de valkuilen liggen en die je dus ook kan leren hoe die te vermijden. Een docent die je bewust laat worden van je eigen lichaam en je eigen grenzen leert aan te geven waardoor je blessures kunt voorkomen. Een goede logisch opgebouwde serie van oefeningen waarbij je met elkaar maar zonder competitie en met veel persoonlijke aandacht lessen krijgt.

Dat zijn belangrijke elementen om je gecontroleerd, zonder blessures op te lopen veilig yoga ( en ook andere bewegingsvormen ) kunt beoefenen.

Laat je dus niet verleiden door de online lessen waarbij je ogenschijnlijk simpele maar heftige yogahoudingen ziet uitvoeren. Ga zeker geen oefeningen als hoofdstand, schouderstand en dergelijke uitvoeren als je deze niet eerst onder begeleiding uitvoerig hebt geleerd.

Als je veilig yoga wilt beoefenen, sla de basis dan niet over en volg lessen bij een docent die weet waarover zij of hij praat. Wanneer je dan op de yogamat staat is dat alles wat er op dat moment is. Je stopt met denken en je gaat voelen. Hoe meer je hierin geoefend raakt, hoe makkelijker je dit ook kunt meenemen in je dagelijks leven.Tijdens het beoefenen kun je tegen bepaalde vragen of obstakels aanlopen. Door te praten en ervaringen te delen met een ervaren yogadocent, ben je beter in staat om ook moeilijke yoga oefeningen te gaan doen.

Door regelmatig yoga te beoefenen, word je fit en energiek. Mijn  lessen zijn hoofdzakelijk gericht op het aanleren van een juiste manier van bewegen, waarbij de aspecten aandacht en concentratie een belangrijke rol spelen.

Essentieel is dat je oefent binnen de eigen mogelijkheden. Elk lichaam is anders en kent andere mogelijkheden. Je hoeft geen atleet te zijn om yoga te beoefenen, al word je er vanzelf mettertijd soepeler en sterker van.

Jolanda

www.Janmayoga.nl