Janma Yoga – veilig beoefenen van de kopstand .

Beoefenen van de kopstand betekent vooral loslaten. De oefening zelf is relatief eenvoudig te doen waarbij het hoofd tussen de handen en armen geplaatst wordt. Je voelt de energie en bloedstroom naar beneden (naar je hoofd) gaan.De controle over je lichaam wordt met name door de buikspieren en het bekken op een natuurlijke manier gedaan.

De kopstand beoefen je in het begin misschien maar 10 of 20 seconden. Eenmaal de kopstand onder controle dan wil je langer deze energiestroom beleven en blijf je tot wel 10 minuten in deze houding staan.

Begin de oefening met het op een juiste wijze plaatsen van de handen en armen.Loop stapje voor stapje met je voeten naar het hoofd en kom op een moment dat je voeten bijna automatisch de hoogte in gaan.

Strek je benen en kom in balans.

Ga op een kleine afstand van de muur de oefening doen. Dit om te voorkomen dat je ongecontroleerd omvalt. Kom je met je voeten tegen de muur probeer dan niet terug in de oefening te komen maar doe de oefening opnieuw vanaf het begin.

Je kunt ook de eerste keren gebruik maken van een hulpsteun zoals je op de foto kunt zien. Als je echter een paar keer de oefening uitgevoerd hebt wil je ook zonder hulpmiddel in deze mooie oefening  komen.

Twijfel je….dan kun je altijd om ondersteuning vragen.

Op 9 oktober geef ik een speciale les alleen in de beoefening van kopstand. Klik op de agenda om te zien of er nog vrije plaatsjes zijn.